WLTP skal sikre et reelt forbrugstal

For at sikre forbrugerne et mere retvisende brændstofforbrug, har EU besluttet at tage WLTP-proceduren i brug for nye biler.

Navnet er WLTP, og det er en forkortelse for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure.

Der har i medierne været masser af historier om, hvorledes en bilmodel "kun" kunne køre 22 kilometer på en liter benzin, uagtet at det officielle forbrugstal lå på 33 kilometer per liter.

Det forsøger EU nu at komme til livs ved at lade den gamle NEDC-test (New European Driving Cycle) fra 1980erne afløse af WLTP, der står for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. 

Målet er at sikre bilister og bilkøbere et mere retvisende billede af brændstofforbruget.

Skaber overblik med nyt website

Og det er altså det, som WLTP betyder - den her forkortelse, som der har været skrevet så meget om.

Det skriver De Danske Bilimportører, der har oprettet et nyt site - kaldet WLTP.dk - for at skabe overblik over tiltaget. Du kan finde det her.

Som forbruger kan mange formentlig nikke genkendende til, at det brændstofforbrug, der er målt efter NEDC, ikke helt harmonerer med den oplevelse, som man har i det daglige.

Altså at ens bil eksempelvis kører 14,8 kiliometer per liter i stedet for de "lovede" 23,7 kilometer per liter.

Et krav til nye bilmodeller

Fra september 2017 er alle nye bilmodeller – som er blevet lanceret for første gang – testet efter den nye metode, og fra september 2018 skal alle nye biler, der sælges og leveres til kunderne, være testet efter og opfylde de nye strengere krav.

Den nye test – WLTP – er ifølge hjemmesiden udviklet af EU og omfatter altså mere realistiske testforhold som mere virkelighedstro kørselsadfærd, flere forskellige kørselssituationer, længere testdistancer og mere dynamiske accelerationer og opbremsninger. 

Alt sammen for at sikre en bedre sammenhæng mellem resultaterne fra de fælles standardiserede test og bilens reelle brændstofforbrug ved kørsel på almindelig vej.

Tallet er fortsat for højt

Bilejernes organisation, FDM, har naturligvis klappet i hænderne over, at tallene nu bliver mere realistiske. 

Men det betyder også, skriver FDM, at tallene generelt bliver givet til hver enkelt model-, motor- og udstyrsvariant; og ikke - som tidligere - blot til hver motorvariant af det enkelte mærke.

Ifølge FDM bliver de officielle tal i gennemsnit 21 procent dårlige - og alligevel vurderer FDM, at mange bilister fortsat vil have svært ved at nå op på WLTP-tallet.

Læs flere nyheder om biler og leasingbranchen her.

Her kan du lease bil med et smil